fbpx

Cele 4 provocări pe care le întâlnesc profesorii care aleg să predea vârstei a 3-a

Din moment ce la nivel european se înregistrează o scădere recentă a numărului de adulți care participă la diverse forme de educație, ne-am gândit să dedicăm un articol care să depisteze o serie de situații pe care profesorii le întâmpină în experiența de lucru cu persoane care au peste 50 de ani și care decid să se înscrie la un curs de limbi străine.

Studiile arată că educația are o serie de beneficii atât pentru individ cât și societate, cum ar fi îmbunătățirea sănătății și a productivității. Creșterea și extinderea accesului la învățare este esențială pentru prosperitatea, corectitudinea și incluziunea într-un viitor pentru orice națiune.

Pe de altă parte însă societatea europeană îmbătrâneşte alarmant, până în 2080 ponderea persoanelor în vârstă de 80 de ani sau mai mult va ajunge la 13% din întreaga populație, fapt care va conduce la suprasolicitarea economiei şi a finanţelor publice.

Iar dacă accesul la învăţare trebuie facilitat la orice vârstă şi dacă ne dorim să avem mai mulți adulți participanți în sistemul de învăţare continuă, este vital să înțelegem modelele de comportament, motivațiile adulților pentru învățare, dar și situațiile cu care se confruntă profesorii în procesul de predare pentru adulți, fapt pentru care ne-am gândit să dedicăm un articol care să depisteze o serie de situații pe care profesorii le întâmpină în experiența de lucru cu persoane care au peste 50 de ani și care decid să se înscrie la un curs de limbi străine.

Care este cauza și scopul pentru care multe persoane înaintate în vârstă se înscriu la un curs? Sondajul recent din cadrul Universității Birkbeck arată că motivația cea mai importantă a persoanelor cu vârsta de peste 60 a fost dezvoltarea personală, urmată de dorința de dezvoltare profesională, respectiv lipsa frecventării a unei facultăți imediat după liceu.

Care sunt provocările profesorilor în lucrul cu un cursant trecut de 50 de ani?

În primul rând, este important să înţelegem că un cursant de peste 50 de ani are nevoi diferite de învăţare în comparație cu cele ale unui tânăr. În cadrul proiectului ”Best for 50+” ,am evaluat aceste nevoi și am identificat o serie de soluţii aplicabile acestei categorii de vârstă:

  1. Cursanţii 50+ sunt mai riguroşi, dar au nevoie de mai multă încurajare decât tinerii de-a lungul procesului de învățăre

În primul rând, adulţii cu vârste înaintate sunt, de cele mai multe ori, mult mai atenți, mai bine pregătiți şi mai severi cu ei înșiși raportat la procesul învățării. Pe de altă parte, cursanţii de vârsta a treia asimilează mai greu informațiile noi și în consecință, au nevoie de stimulare și încurajare constantă.

Profesorii primesc, astfel, provocarea de a căuta metode creative pentru a-i angrena în activitatea de învățare, fără a crea disconfort în relația profesor-student. Printre sugestiile noastre de metode pentru profesori, se numără următoarele:

  • Feedback constructiv periodic
  • Evaluare din partea colegilor
  • Focusul pe ceea ce pot face cursanții, nu pe ceea ce nu pot face
  • Scăderea evaluărilor formale și încurajarea autoevaluării
  • Utilizarea în mod curent a vocabularului și a gramaticii
  • Conștientizarea personalului administrativ de nevoile grupului țintă și luate în considerare în procesul pregătirii cursurilor
  • Organizarea anumitor activități în mod regulat
  1. Profesorii trebuie să fie conștienți de faptul că nu lucrează cu persoane care au mult timp liber

Majoritatea cursanților cu vârsta de peste 50 de ani au locuri de muncă, familii și toate responsabilitățile care vin odată cu asumarea rolului de soț, părinte, bunic sau angajat. Iar provocarea unui profesor este gestionarea timpului alocat învățării: fiecare activitate trebuie să fie utilă, organizată la timp și eficientă.

  1. Cursanţii de peste 50 de ani au un acces mai restrâns la materiale de învăţare în comparație cu tinerii și o reticenţă ridicată în a folosi noi tehnologii la clasă

Inovația și tehnologia sunt concepte care caracterizează cel mai bine perioada post-industrială în care ne aflăm. Pentru a învăța cu ușurință, este nevoie să înțelegem aceste concepte și, pe cât posibil, să le folosim inteligent. Nenumărate studii demonstrează influenţa pozitivă a utilizării noilor tehnologii în procesul de învăţare, însă, pentru cursanţii de vârsta a treia, tehnologia poate fi o barieră, și nu un ajutor. Motivele sunt ușor de intuit: acces limitat la noile tehnologii, oportunităţi reduse de exercițiu a limbilor străine în afara cursurilor și motivație slabă în a se adapta. Prin urmare, propunem profesorilor o listă de metode care pot facilita adaptarea cursanților la digitalizare:

  • organizarea unui focus group cu persoane care știu cum să utilizeze tehnologia
  • să folosească cât se poate de des tehnologia la cursuri
  • facilitarea accesului la noile tehnologii (ex. ajută-i să facă research în mediul online)
  • să îi încurajeze să ceară ajutor de la membrii familiei
  • explicarea pe îndelete a avantajelor noilor tehnologii
  • să ceară feedback regulat
  • folosirea din când în când și a metodelor mai „vechi” de învățare
  • să fie pregătiţi să accepte părerile cursanților despre ce înseamnă a fi profesor
  • Organizarea unor ieşiri în afara orelor de curs
  • să încurajeze cursanţii să folosească engleza şi prin intermediul resurselor media
  1. Cursanții de peste 50 de ani știu ce vor și ce este bun pentru ei

Acest tip de comportament influențează pozitiv procesul de învățare, deoarece este antrenată gândirea critică, iar informația este asimilată mult mai ușor. Problema apare în momentul în care cursantul crede că știe mai mult decât profesorul. Motivația acestor păreri este foarte simplă: vârsta și experiența, însă în această situaţie de conflict, lipsa de flexibilitate din partea profesorului sau a cursantului 50+ poate crea disconfort în cadrul cursurilor și în relațiile dintre profesor-cursant, respectiv cursant-cursant.

Cea mai mare provocare a unui profesor în procesul de predare către studenții trecuți de 50 de ani este însăși predarea creativă.

În fiecare etapă a unui curs de lungă durată, atmosfera se poate schimba, starea cursanților jonglând între relaxare și seriozitate. Un profesor este provocat să se adapteze la atmosfera clasei și la personalitatea cursanților și să devină prieten atât cu cei motivați, cât și cu cei mai puțin entuziasmați. Scopul activităților este ca învățarea să devină un proces interesant și în consecință, cursanții să rămână interesați și implicați.

În concluzie, motivația de a învăța și ideea că a învăța este ușor, nu sunt întotdeauna motive suficient de puternice pentru ca educația să fie un proces ușor de parcurs de către studenții care au peste 50 de ani.

Dorința de creștere profesională sau dezvoltare personală poate declanșa entuziasm la început, însă marile schimbări ale vieții (a deveni bunic, a descoperi o boală etc.), la intersecția cu motivația pentru învățare, poate crea situații care necesită flexibilitate din partea sistemului, dar mai ales din partea profesorilor.

Schimbările vieții, motivația personală și influența profesorilor se află în flux continuu și interdependente; succesul unui cursant fiind determinat, în final, de echilibrul între acești trei factori care îi influențează parcursul în procesul de învățare continuă.

 

Echipa Bridge LSH