Aţi avut vreodată impresia că aţi petrecut ani de zile studiind o limbă străină, simţind că nu faceţi niciun progres, dar în momentul în care aţi petrecut câteva zile într-o ţară unde acea limbă este vorbită v-aţi îmbunătăţit fluenţa după doar câteva zile? Totul se rezumă la a „face lucrurile practic” în limba respectivă, iar metodologia învăţării unei limbi străine a transpus acest lucru în medoda Task-based, metoda cea mai eficientă în predarea şi învăţarea limbilor străine.
Ce înseamnă învăţarea bazată pe task-uri (Task-based learning)?
Task Based Learning este o metodă prin care cursanţii sunt încurajaţi să folosească limba pe care o învaţă în scopul practic de a termina un task. În contextul cursurilor în care învăţăm o limbă străină, acel task este o activitate cu un scop anume şi cu rezultate reale , testate şi cuantificabile. Această activitate ar trebui să ceară cursantului să folosească elementele de structuri gramaticale, cele de vocabular şi de pronunţie (predate în prealabil) în scopul de a fi în stare de a duce la bun sfârşit task-ul pe topicul relevant obiectivului cursului respectiv cum ar fi să poţi să comanzi într-un restaurant, cum să poţi să pui întrebările concludente ca să afli informaţiile de care ai nevoie, să poţi să stabileşti o întâlnire sau să faci o programare bazat pe orarul tău, să poţi să dai direcţii sau să poţi să primeşti direcţii de orientare într-un oras, etc.
Ce înseamnă mai pe înţelesul tuturor această metodă?
Orice activitate de învăţare a unui limbi străine bazată pe această metodă are trei etape. În prima etapă, profesorul va facilita învăţarea cunoştinţelor de limbă necesare ca să poată fi dus la capăt task-ul respectiv. Tot în această etapă profesorul introduce tema şi task-ul propriu-zis.
Următoarea etapă constă în simularea task-ului respectiv, moment în care cursanţii îndeplinesc fie individual, fie în perechi sau mici grupuri task-ul sau activitatea cerută, în timp ce profesorul monitorizează atent, ajută la nevoie, corectează greşeli esenţiale sau observă performanţa cursanţilor pentru feedback ulterior.
Ceea ce este important de reţinut este că în acest ciclu de învăţare, prin realizarea practică a unui task,la final, cursanţii trebuie să raporteze (fie oral, fie în scris) cum s-au simţit sau ce le-a fost greu sau uşor în finalizarea activităţii sub forma unui debriefing, să zicem. Scopul acestuia este ca cel care învaţă să poate să-şi identifice şi să conştientizeze care sunt punctele forte sau unde ar mai trebui să lucreze ca să poată comunica corect şi eficient în limba respectivă.
În ultima etapă a activităţii de învăţare task-based, profesorul va încheia procesul de învăţare prin sublinierea şi revizuirea limbajului sau a vocabularului ţintă folosit, va oferi feedback pe performanţa cursanţilor şi va oferi sfaturi despre cum poate fi îmbunătăţită îndeplinirea task-ului respectiv în limba predată.
Aceasta este şi metoda cel mai des folosită în cursurile de limbi străine destinate adulţilor în cadrul centrului de limbi străine Bridge Language Study House. Spre deosebire de alte metode este cea mai eficientă când vine vorba de învăţarea practică a limbii deoarece se centrează foarte mult pe cursant ca să –l angajeze în vorbire şi să-l motiveze să forţeze mai mult bariera limbii. În concluzie, cursanţii îşi fac griji mai puţin de greşelile pe care fac şi se concentrează mai bine pe îndeplinirea unui obiectiv în comunicarea în limba pe care o învaţă.
Andreea Blaga
Manager Programe
Centru acreditat ERASMUS+ în educația adulților
Str. Ploiesti, nr.1 0748 024 534 |
Wonderful NicDark WP Theme