fbpx

Cum învață copiii o limbă străină?

Înainte să vă înscrieți copiii într-un program de învățare a unei limbi străine, trebuie voi, părinții, să cunoașteți mai bine cum învață copiii o limbă străină, ce aşteptări să aveţi de la ei și cum puteți să îi ajutați.

De multe ori auzim „Copilul meu ştia mai multă engleză la grădiniţă decât acum când este la şcoală”. O tendinţă de care părinţii se plâng foarte des este atunci când copiii îşi pierd abilităţile lingvistice dobândite în anii de grădiniță, iar mulţi dintre ei nu progresează la fel de bine și de repede în învățarea limbii străine odată cu începerea școlii.

După ce veți citi următoarele idei, veți înțelege de ce învățarea unei limbi străine în sistemul școlar nu permite copiilor însușirea eficientă și liberă a limbii. În primul și în primul rând trebuie să vedem, cum învață de fapt copiii.

Copiii învață prin:

– repetarea noțiunilor și transpunerea acestora în mai multe situații de comunicare spontană

– experimentare, repetare, conexiuni spontane și analogii

– joacă și imitare, în mod natural, asemănător învățării limbii materne

– prin activitățile pe care le fac, mișcare, dans, desen, jocuri creative, etc.

– în perechi sau grupe unde trebuie să lucreze și să colaboreze cu alți copii

– un mediu liber, creativ și prietenos, în care se simt apreciați, motivați și iubiți

– observare permanentă, ascultare, expunere și învățare activă, prin practică

– lecturi simple dar interesante pentru vârsta lor

Copiii NU învață prin:

– memorarea unor noțiuni și structuri gramaticale și de vocabular

– aplicarea unor reguli de gramatică pentru a comunica un mesaj pre-fabricat

– completarea exclusivă a exercițiilor de gramatică și vocabular fără prea multă exersare a vorbirii spontane

– urmărirea cu strictețe a unei programe și a unui manual de învățare a limbii străine

– mediu strict, cu multe limitări și reguli

– teme de casă, realizate în scris, fără vreun scop comunicativ

– nevoia de a se pregăti pentru teste sumative (teste pe care primesc calificative sau note)

Concluzia este una foarte clară: programele educaționale de grădiniță pun mult accent pe dezvoltarea creativității și a personalității copiilor respectiv pe crearea unui mediu sigur și prietenos cu multe jucării și imagini vesele care încurajează învățarea spontană. Din păcate însă, odată ajunși la vârsta de copil mare care merge deja la școală focusul pe crearea acestei atmosfere de siguranță se pierde și se așteaptă un nivel irealist de maturitate de la copii. Copilul este pus în fața unei alte realități, trebuie să învețe ca „cei mari”, brusc și fără o trecere lină. Acest tip de învățare care se așteaptă de la școlari este lipsit de creativitate, de joacă, de inspirarea imaginației, de actul de descoperire și de oportunități de învățare spontană. Totul este strict, urmează o programă pre-definită prin care copilul este subiectul pasiv al procesului de învățare. Succesul este măsurat prin teste, teme stufoase de casă, volumul cunoștințelor dobândite, note și calificative.

Găsiţi acel mediu oportun pentru învățarea durabilă și eficientă a limbilor străine unde se pune accentul şi pe  dezvoltarea personală a copiilor. Există multe alte aspecte extra-curriculare ce au un rol foarte important şi care sunt încorporate în cursurile interactive de limbi străine pentru copii. Metodologia de predare permite copiilor o abordare naturală a procesului de învățare a limbilor străine și încurajează învățarea genuină și creativă.

Gyöngyvér Pillich-Wright

Director de Studii, Bridge LSH